sâmbătă, 4 iulie 2009

Tărâmul virtual al mâncătorilor de rahat

Încă de la început îmi cer scuze pentru limbaj, declar audienţă permisă numai pentru categoria 18+, fără probleme digestive grave. Dacă aveţi copii mici, culcaţi-i înainte de a citi pe blog la mine. Dar nu mai pot să fiu diplomată şi îngăduitoare cu toţi nesimţiţii, metaforele mi s-au topit de nervi şi căldură, nu mai am puterea să îmbrac în fraze cât de cât civilizate ceea ce vreau să comunic.
Urmăresc de ceva timp bloguri vecine şi prietene, unele îmi sunt mai dragi decât altele (pentru că, de fapt, îmi sunt dragi posesorii lor), însă de la un timp n-am mai comentat nimic pe niciunul, mă simt plictisită, scârbită de vorbe în vânt şi declaraţii fără acoperire. Am auzit prea multe poveşti triste, cu începuturi luminoase pe ecrane LCD şi cu finaluri mocirlite de greutatea confruntărilor face to face. Şi atunci, din spirit de fair-play, am decis să nu-mi mai las mostre de gândire şi simţire pe niciun blog. Ştiu că asta poate dăuna blogului meu propriu şi personal, îmi asum riscul de a părea distantă şi nesuferită, ştiu că sunt legi nescrise prin care nu poţi avea mari pretenţii ca alţii să-ţi năvălească cu opinii pe pagina de jurnal virtual dacă tu nu faci la fel, pe paginile lor. Aşa că îmi cer sincere scuze celor care m-au onorat cu câte-un gând sau o părere, deşi eu am cam dispărut în ceaţă.
Dar de ce-mi justific chiar acum acreala?
Păi, de exemplu, pe unul dintre blogurile pe care le urmăresc cu religiozitate (deşi nici pe ăla nu mai scriu), membrele comunităţii virtual construite îşi fac declaraţii de dragoste, se susţin, îşi oblojesc reciproc rănile, îşi dau sfaturi, îşi ţin de urât sau de frumos. Nimic rău până aici. Răul începe când virtualul are pretenţii de real. Când oamenii simt nevoia – virtuală, şi ea - să se privească în ochi şi să se ţină de mână cu adevărat. Când, îmboldite de duioşia creată în coconul şezătorilor artificiale, unele dudui fac planuri măreţe, organizează petreceri, invită lume, pun la cale în detaliu întâlniri cu aură magică, menite să pecetluiască sentimente de prietenie ce dau în clocot şi pe dinafară de blog. Nici până aici n-ar fi nimic de condamnat, până la urmă, să ne îmbătăm cu iluzii şi să facem planuri distractive pentru viitor nu poate aduce necaz nimănui. Naşpa e când se pun pe tavă date concrete. Când se încercuieşte în calendar. Când iubitul de pe net, cu care faci 100 de copii pe chat, căci are toate vorbele erecte şi-l doare-n tastă de impactul lor asupra ta, nu apare la întâlnirea ochi în ochi programată într-un moment (al lui) de rătăcire, dar căreia tu, îndrăgostită până peste head-bar-ul de la Explorer, i-ai dat acelaşi credit ca unui contract semnat şi parafat la notar.
Cum spuneam, o duduiţă din tagma celor despre care vorbeam mai sus tocmai a văzut că se îngroaşă gluma, că se bat apropouri, că se apropie vertiginos data petrecerii mult trâmbiţate de ea, pe blog – deşi n-a obligat-o nimeni să facă chestia asta, adică să trâmbiţeze că face chef –, şi a dat înapoi, a anulat totul cu nonşalanţă, fără prea multe explicaţii, ca şi cum nici usturoi n-ar fi mâncat şi nici gura nu i-ar fi mirosit. Păi ce dracu’ a apucat-o in the first place? Deşi ştiu: nevoia de-a se face plăcută, admirată pentru generozitate şi iniţiativă, de a fi vedeta cârdului de mesaje, în ciuda faptului că era conştientă, pot să jur, că aruncă nişte vorbe fără acoperire, aşa, de chichi – să dea bine în faţa celebrei proprietare a blogului. Eu n-am pus botul de la început, poate nici alţii n-au pus, dar deznodământul, deşi previzibil, tot m-a enervat. De ce le-o plăcea unora să mănânce căcat cu polonicul n-am să înţeleg niciodată, deşi uneori, când sunt în toane bune, mă fac că înţeleg. De ce să zici că faci ceva şi să nu faci? (Şi nu pentru că s-a întâmplat ceva neprevăzut, c-a venit vreun cataclism, ci pentru că de la început n-aveai niciun gând să faci.) De ce să juri prietenie pe viaţă şi iubire dincolo de moarte unor oameni pe care nu i-ai văzut în viaţa ta şi, ce-i mai grav, nici n-ai de gând să-i vezi? Extrapolând de la mediul blogăresc către viaţa din faţa calculatorului, de ce să spui că suni şi să nu suni? Că vii, şi să nu vii? De ce să promiţi, şi să nu te ţii de cuvânt? Mai ales când absolut nimeni nu ţi-o cere, nu-ţi pune pistolul la tâmplă?
E aşa bun rahatul la gust? Mă cutremur când mă gândesc că în alte ere, demult apuse, cuvântul, spus sau scris, era pecete şi garant, avea sclipiri şi valoare de piatră preţioasă.
Acum gura multora miroase a hazna, şi tastatura lor la fel. Bleah !

17 comentarii:

D.I. spunea...

ha! :)) daca ar face toate mustele miere ar fi un leu kilogramu'... stii cum e si cu lumile astea virtuale, draga mea: dincolo de sticla asta rece toti sunt frumosi, destepti, prietenosi, etc,etc,etc. Servim zilnic portii zaharisite de dulcegareala cand, in fapt, dincolo de toate astea se ascund- in cele mai multe cazuri- alte adevaruri, bine controlate de tastaturi, butoane de "delete", "copy and paste", etc, etc, etc.

Alina Grozea spunea...

Da, Mihaela, iarta-mi indarjirea, dupa ce scriu, ma calmez si ma simt chiar penibil :)
Dar nu ma dezic de ce am scris. Si stiu ca tu nu esti asa, si nici Amalia, voi scrieti frumos, la obiect si pe subiect, asa cum trebuie sa fie, in opinia mea, orice conversatie virtuala.
Si n-am uitat de tabloul de la tine, nu mananc rahat, sa stii, astept sa mi se rotunjeasca amaratul asta de buget si am sa-l cumpar- daca o sa-l mai ai!

Lumi spunea...

Riscul de a intalni astfel de oameni ti-l asumi din momentul in care intri in lumea virtuala.
Sa nu-mi spui ca te asteptai ca toti cei de aici sa fie sinceri sau seriosi.
Arunca-te in joc, joaca-te cat vrei, dar pastreaza-ti realismul. Si retrage-te din joc atunci cand simti ca ceva este in neregula, fara resentimente.

Alina Grozea spunea...

Pai asta e problema, Lumi, ca eu nu intru in niciun joc, eu iau in serios toate lumile, reale sau virtuale. Poate aici gresesc..

Amalia spunea...

Mie mi-e dor de comentariile tale. Lumi are dreptate ca iti asumi riscuri cand intri in lumea virtuala, dar uite ca asa am si eu sansa sa mai cunosc pe cineva care ia toate lumile in serios. Sunt putine astfel de exemplare, sau "cazuri", cum bine spunea Anda.

Amalia spunea...

Acuma, taind din pepene, m-am gandit ca, din cauza oboselii, nu m-am exprimat clar: sunt putine cazuri si cu atat mai de admirat.

Alina Grozea spunea...

Amalia, si mie mi-e dor de comentariile mele. Le pastrez pentru blogul acesta, totusi, pana imi trec bazdacii. Si ai dreptate, poate merita riscul, macar si pentru ca in fauna virtuala ai sansa sa cunosti oameni asemenea tie, si nu numai clauni. Inca mai pun in balanta, cum termin,iti spun. Kiss!

Anne spunea...

Habar nu am despre ce vorbesti. Am fost bolnava, asa bolnava si pentru asa timp lung incat nu am mai citit nimic, nici un blog, de aceea nu stiu despre ce vorbesti.Si cu toatea astea inteleg ce spui. E asa de vechi naravul, caci nu are lecuire. Nu exista solutie. M-am gandit si eu si nu am gasit. Nu poti educa planeta. :(

Alina Grozea spunea...

Anne, imi pare rau sa aud ca ai fost bolnava, sper ca esti bine acum, da?
Ai dreptate, nu putem educa planeta, dar o putem injura din cand in cand, nu-i asa? :)

aka Vali spunea...

esti asa tanara...
si naiva...
atat tam-tam pentru o petrecere anulata.
net-ul este un potential de fantezii,iar astea au prostul obicei sa se evapore, sau sa se sparga, ca un balon de sapun...
tot e bine ca poti vorbi porcos. ai putea propune o petrecere tematica!
eventual la amica ta acasa...

Alina Grozea spunea...

Vali, e vorba de princpiu aici, nu de importanta pretextului... Mi se rupea mie de petrecerea ei!
Si iau drept compliment caracterizarea ta :)
Mai bine ma enervez mai des, din prostii, decat sa ajung la acel stadiu de blazare in care sa acord populatiei virtuale prezumtia de vinovatie. Si consider ca suntem si pe net, si pe luna, si oriunde, exact asa cum suntem si in viata reala. Mi-e greu sa cred ca mancatorii de cacat de pe blogosfera se transforma subit, in viata reala, in exemplare onorabile si demne de incredere.

aka Vali spunea...

living in Romania...
dezamagirile nu sunt niciodata prea mari.
era un compliment pe acolo.
dar si placerea constatarii unei vehemente.
sau mai bine zis, a unei frumuseti vehemente, care se dezlantuie folsind un limbaj "murdar".
atunci stii ca e suparata de-adevaratelea, deobicei nu-i sta in fire!

Amalia spunea...

Vali,

living oriunde
dezamagirile nu sunt niciodata prea mari
Romania e numai un caz simpatic si nu particular

Anca G spunea...

Mai Alinuta, draguta, sa te lasi tu trasa-n groapa de nebuna aia din Elvetia?!???!
Hai, ca nu m-as fi asteptat de la tine :-)
Da' esti simpatica tare cum infoi tu tastele si te prefaci ca ai vorbi anonim, ha, ha
Ma bucur mult ca ti-a placut Barcelona, ai vazut, ti-am spus eu ca tot o sa iasa ceva bun din asta! Si mi-a placut postarea cu copii....sunt prea increzuta daca ma gandesc ca mi se datoreaza, partial?!?
Te pup cu drag, saptamana asta sunt fara copil, mi-ar place sa ne vedem...am un sac de povestit!

simonacratel spunea...

Prieteniile de pe internet nu sint reale. Trebuie sa ramina musai pe net. Ca si copii facuti pe messenger. De cite ori m-am intilnit cu cineva de pe blog, nu a functionat, chiar si atunci cind de la prima vedere am exclus persoana respectiva ca evetual prieten/a.

E doar... net.

Sint doar cuvinte. Nu reflecta persoana reala pe care-o intilnesti in carne si oase. iar la femei e mai grav, pozeaza si sint nesincere. Cel mai rau a fost cu o femeie care pe blog era senina si vesela si draguta, si m-am trezit fata in fata cu o femeie sarita de pe fix rau, si de o rautate vicioasa.

Exact, nu ne doare pe niciunul din noi in taste...

Ce se intimpla pe net, ramine pe net. :)

Anonim spunea...

Alina te pierdusem pana mi-a dat lotusul linkul de la noul tau blog.Wow nu stiam ca poti sa fii asa transanta dar nu pot sa nu fiu de acord cu ce ai scris.Acum ma pun la punct cu noile materiale si cred ca o sa comentez neincetat:D Aaa si sper ca eu nu te am dezamagit atunci cand ne-am cunoscut si personal.

Alina Grozea spunea...

aimee, bine ai venit! Asta e un text ff vechi, si sper ca eu sa nu te dezamagesc cu textele noi...