miercuri, 29 aprilie 2009

În căutarea frumuseţii

N-am fost niciodată destul de frumoasă. Şi n-am fost nici într-atât de deşteaptă, simpatică, sclipitoare, jovială sau blândă, încât să nu trebuiască să fiu prea frumoasă. M-am luptat mereu cu o plenară mediocritate de ordin estetic şi moral, cu adolescenţa mea tulburată, care mi-a lăsat cicatrici pe obraz şi în suflet, aşa cum m-am luat la trântă tot timpul, şi mai vârtos, cu spiritul meu deloc sprinţar, cu voinţa-mi deseori şubredă, cu dorinţa obsesivă de a mă ridica la un nivel de educaţie, de instruire, care să-mi permită să nu mă fac de ruşine într-o ambianţă socială potrivită aspiraţiilor mele.
Dar “sunt mediocră, iremediabil mediocră” îmi recunosc şi eu, suspinând, precum Otilia lui Felix şi-a lui Călinescu, limitele, “şi poate singura mea calitate este că îmi dau seama de asta”.
Şi totuşi caut, şi caut, cât mă ţin puterile, şi cât mă lasă natura, şi cât vrea Dumnezeu, caut să-mi depăşesc temerile şi angoasele, şi frustrările, iar asta mă costă lacrimi, şi bani, şi singurătate, o tot mai apăsătoare singurătate. Dar vreau să fiu şi frumoasă, bagajul meu intelectual şi sufletesc e mult prea sărac pentru a putea contracara această nevoie pentru unii frivolă. Pentru confortul meu psihic se cer îndeplinite ambele condiţii, tânjesc deopotrivă şi după un trup perfect şi după un contur interior fără cusur. Nu le voi avea niciodată, pe niciunul, la standardul desăvârşirii, atâta mă duce capul să admit. Însă nu mă pot opri să caut, mă încăpăţânez să cred că numai împletind cele două ambiţii voi ajunge la un rezultat care să-mi aducă pacea interioară îndelung visată, mulţumirea de sine, acel self-esteem atât de dificil de tradus în limba unui popor înclinat spre melancolie şi resemnare.
Iar acum nutresc speranţa că, de sub crusta asta maro-sângerie a măştii pe care o port acum, dureros, pe chip, va răsări într-o zi un zâmbet nou, roz, neted, conturat delicat a dorinţe în sfârşit împlinite. Că voi fi cu un pas mai aproape de ce ar fi trebuit, de fapt, să fiu, dacă destinul meu genetic n-ar fi fost atât de nedrept cu mine. Pare că vorbesc în dodii, dar nu pot spune mai mult, nici măcar aşa, fără glas. Cei care mă cunosc, ştiu şi mă înţeleg. Şi speră alături de mine. Iar eu îmi promit mie şi le promit şi lor, că dacă va fi să se întâmple cum mi-am dorit, voi căuta să mă primenesc şi pe interior, căci proaspăta mea frumuseţe, dobândită cam prea târziu, îmi va da, mai mult ca sigur, puteri noi. Şi-atunci voi continua, cu trupul ăsta de lut pe care-l port zilnic agăţat de suflet, să-mi caut fericirea fără să mi se pară că târăsc o cruce prea grea. Vreau să mă împac cu lumea, să desfac, cu zgomot, toate lacătele ce m-au ţintuit până acum, cu sau fără voia mea, într-un peisaj timid, stingher. Vreau să învăţ să râd în hohote, să mă privesc cu drag, să gândesc către mine fără încrâncenare. Sper să reuşesc.

13 comentarii:

Anda spunea...

Eu nu te cunosc decat din ceea ce citesc si din ceea ce am vazut, in fuga. Dar percep o femeie frumoasa si sensibila, tanara si desteapta. Sau poate nu sunt eu prea intuitiva :), desi imi place sa cred ca da.
Iti doresc insa sa reusesti in demersul tau, daca pentru tine este atat de important. Pentru unele lucruri este "prea tarziu". Doar ca unii dintre noi, cei mai involburati la suflet si intortocheati la minte, aleg sa ii transforme mereu sensul in "mai tarziu"...si sa nu renunte.
Iti tin pumnii!

Anne spunea...

Pentru că eşti tânără şi timpul mai are răbdare...o să ai acum ce ai visat la 20 de ani. Asăzi o să ştii, mai mult ca oricând, ce să faci cu frumuseţea. Nu o să ai nici o clipă tentaţia să o vinzi pe nimic. Draga mea, îţi doresc să te iubeşti mai mult, să te bucuri de rezultate şi să prinzi aripi.

Anonim spunea...

Draga mea draga,
Ani la rand am crezut ca frumusetea interioara e mult mai importanta decat cea fizica.Si inca mai cred, dar timpurile s-au schimbat.Se pare ca ''impactul'' e mai important.Ai dreptate!Si asta pt ca eu mi-am petrecut adolescenta incarcata de porecle.Dar am reusit sa scap de complexe, fiind iubita pt ceea ce eram eu pe interior, iar apoi cu ajutorul medicinei.
Dupa interventia asta, o sa fie bine si pt tine.Rezultatele vor aparea peste putin timp.Ai sa vezi!Nimeni si nimic nu este perfect pe lumea asta, dar o schimbare in bine tot va fi. Sunt sigura!
Tu esti frumoasa , desteapta si sensibila...te rog sa nu-ti pierzi speranta!
De peste mari si tari...iti tin pumnii stransi , stransi de tot.
Mona Kh

Alina Grozea spunea...

Va multumesc!

D.I. spunea...

Esti orice si oricum, numai mediocra NU! E mare pacat cand fluturii sunt inghititi de molii...
Te rog sa te privesti cu alti ochi, pentru ca meriti asta!

aka Vali spunea...

o problema, o mie de solutii:
- transplant de creier de la cineva suficient de destept
-transplant de fata de la Angelina Jolie
- implant cu silicon sau lifting facialo-mamar- fesal
sau ce puii mei iti pasa?
intotdeauna unul sau alta sunt mai frumosi sau mai destepti.
sau castiga mai bine, sau au masini mai frumoase sau pisicile lor sunt mai negre sau au coada mai lunga.
dar niciodata nimeni nu poate fi mai frumos sau mai destept decat tine in modul tau de a fi.
fiindca fiecare este o multime cu un singur element, unic, original, de necopiat.
fiind singur e si cel mai frumos, mai destept, interesant, nevrotic, intelectual etc
pardon, o luai pe aratura.
nu te mai plange, frumoaso!

Alina Grozea spunea...

Mihaela, imi fac bine vorbele tale, nici nu stii cat de bine!
Vali, m-ai facut sa zambesc! De fapt, sa rad, in toata regula. Da, da, as face oricand transplant de creier, daca s-ar putea... si unul de suflet as cam face, m-am cam plictsit de al meu. Angelina Jolie? Nu, multumesc. Mai degraba Monica Bellucci! :)
N-am vrut sa stranesc valuri de compasiune cu postul asta, jur. Am avut numai un moment mai greu si nevoia de a scrie despre el.
Dar n-am sa ma mai plang niciodata Vali, gata. Iti promit. :)

aka Vali spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
aka Vali spunea...

da,da, Monica Bellucci!
n-ai gusturi rele...

Anca G spunea...

Alina, Alina, draga mea Ileana :-)

Cum care Ileana? Cosanzeana!
Uite, am venit in casa ta, am citit si am sa-ti raspund dupa cum simt si dupa cum stiu:

Te-am cunoscut la lansarea cartii voastre (a noastre?!??!!) unde am avut onoarea sa ma numar printre autori, datorita mai degraba generozitatii voastre decat talentului meu! Recunosc ca mi te imaginam altfel, nu stiu cum altfel, dar altfel, din schimbul de mailuri si de replici pe care l-am avut anterior momentului cunoasterii! Recunosc ca acum - cunoscandu-te! - trebuie sa dau dreptate intr-o proportie destul de mare descrierii tale, cel putin celei fizice!
"N-am fost niciodată destul de frumoasă. Şi n-am fost nici într-atât de deşteaptă, simpatică, sclipitoare, jovială sau blândă, încât să nu trebuiască să fiu prea frumoasă. M-am luptat mereu cu o plenară mediocritate de ordin estetic şi moral, cu adolescenţa mea tulburată, care mi-a lăsat cicatrici pe obraz şi în suflet..."
Vezi tu Alina, nici o femeie nu se vede "destul" de frumoasa! Toate femeile au complexe! Unele au probleme cu parul (prea putin, prea mult, prea rar, prea des! Niciodata cum trebuie, fir'ar!), altele cu picioarele (prea scurte, prea groase, prea paroase!), altele cu fundul (prea mare, de regula), altele cu ...fata! O acnee rebela e cosmarul cel mai urat al unei adolescente si trauma majora, fizica, a femeii de mai tarziu! Eu sunt obiectiva, Alina, realista pana la infipt cutitul (pacat ca nu m-a iscat mama chirurg, intre noi fie vorba mai bine pentru ca ma ia cu lesin cand e vorba de orice fel de operatie!)chiar daca stiu minti al dracu' de frumos! Dar da-mi voie sa-ti spun asa: chiar daca nu semeni cu Monica Belluci (bai, nimeni nu seamana cu aia! Io m-as opera sa seman cu aia! N-avem, amandoua, nicio sansa!!!, chiar daca nu esti nici asa, nici pe dincolo, esti o fata de toata isprava! Alice se bazeaza pe tine sa-i iei creme din farmacie ca sa-i vindeci psihoza de microbi si faptul ca se spala pe maini de +infinit de ori pe zi, la fel cum se bazeaza pe tine sa o ajuti in redactarea revistei, si astea sunt exemple mici si care mi-au venit acum in cap, on spot ca sa zic asa! Mie mi-ai placut de la primele randuri scrise si cand te-am vazut cu tigara cea eleganta in mina te-am indragit iremediabil! Ai niste ochi de veverita, vii, calzi, ai un zambet care ar putea opri rasuflarea oricui - exact ca al vechilor gheise! Vestea proasta e ca esti mediocra draga mea, vestea buna e ca esti ca mine si ca alte zeci de milioane de femei! Si intr-o buna zi, iar tu esti prima care trebuie sa crezi in ea, o mana aspra de barbat, tatal copilului tau din viitor iti va sterge cu o singura miscare, lacrimile si cicatricile de pe obraz si de pe suflet! Iar Monica Belluci se va uita prostita la tine in ziua aceea si va gandi asa: "Allora, e cosi una bella donna!"...In traducere aproximativa, asta ar insemna :"deci asa arata o femeie frumoasa!"
Ceea ce simtim ne face frumosi, ceea ce visam, ceea ce avem in suflet ne transpare pe fata! Oamenii care ne iubesc ne vad un fel de zei! Iar pe tine te iubesc multi opameni Alina, nu uita ca eu ma milogesc de tine de o viata sa bem ceva impreuna! Ete, azi am aflat ca nu-ti place cafeaua dar sa stii ca si eu sunt mare fan fresh de portocale!!!!!
Te imbratisez cu drag

Alina Grozea spunea...

Anca, ma coplesesti cu bunatatea ta, cu vorbele tale pansament. Nu stiu daca merit. Multumesc, vezi ca saptamana viitoare ai program.

alinaapostol spunea...

Alina, am gasit blogul tau intamplator, dar tare ma bucur! Se pare ca de cateva luni, traiesc numai cu Tango, cartile Tango, blogurile, prietenii revistei.
Despre temerile si dorintele tale - Alina, oare nu sunt cele mai frumoase, acele femei care se cunosc cu adevarat si se recunosc fara sfdiala sau fara rusine in fata lumii? Apreciez de 1000 de ori mai mult o femeie autentica, adevarata, care nu se minte pe ea si pe ceilalti decat una care "impachetata" sau nu, a uitat de sine si se confunda cu o imagine. Da, aproape toate ne dorim sa fim frumoase.
Insa tu, draga mea, esti frumoasa.
Cand iau revista, citesc vorbele de inceput ale lui Alice, apoi iti caut povestea de dragoste din revista. Simona urmeaza pe lista, ca sa stearga lacrimile adunate.
Inainte de 12 aprilie, cand te cunoasteam doar din revista, credeam ca esti o persoana deosebita. Acum, ca te-am si vazut si am si vorbit, regret ca nu am petrecut mai mult timp cu tine. Ca nu te-am intrebat de unde ai pantofii superbi pe care i-ai purtat la lansare, ca nu ti-am laudat gustul in alegerea hainelor - pentru ca mi-ai placut foarte mult, purtai culori de viata, Alina. Din timiditate, din credinta ca voi toate sunteti persoane mult mai nobile decat mine, am stat deoparte. Dar am plecat de acolo cu sufletul impacat, pentru ca macar cateva ore am putut fi langa oameni atat de frumosi!
Esti talentata, ai un zambet pe care rareori il gasesti in jur pe chip de femeie, ai arme puternice, precum gingasie si naturalete.
Concluzia: esti o femeie frumoasa si la suflet, si la minte, si la trup!

Alina Grozea spunea...

Alina, bine ai venit la mine. Sunt cam lenesa la scris, dar sper sa nu te plictisesti prea tare.Uite, mai stai cu Amalia, de vorba, si rasfoiti revista femeilor care stiu sa se miste. :)
Pantofii i-am luat de la un magazinas de pe langa magazinul Cocor din Bucuresti. Nimic pretentios, dar si mie mi-au ramas ochii lipiti de ei. Multumesc pentru vorbele tale si te mai astept!