sâmbătă, 19 februarie 2011

Too Big Love


Motto:
Dragele mele, îmi pare rău ca s-a întâmplat aşa, nu ştiu cum să vă spun ca să nu vă supăraţi pe mine, dar m-am îndrăgostit de alt harem!




Urmăresc acum un serial, Big Love se numeşte, şi o fac cu sufletul strâns, pentru că, oricât de deschisă la minte m-aş considera, poveştile din film mă intrigă şi mă stânjenesc, contrar voinţei mele de a recepta informaţiile cu mai multă obiectivitate. Totuşi, accesez episod după episod cu o curiozitate frenetică, încercând – şi observ că fără sorţi de reuşită - să-mi recalibrez sistemul de valori, să privesc iubirea din unghiuri şi poziţii extrem de incomode pentru mine.

Serialul etalează viaţa unei familii de mormoni din statul Utah, cu problemele lor, cu intrigile lor, cu suferinţele lor, cu tot ce înseamnă, în general, viaţa de familie. Partea ciudată este că la cârma familiei respective stau o parte masculină şi trei părţi feminine, adică, mai pe înţeles, un bărbat cu trei neveste. Legal, căsătorit doar cu prima soţie, pentru că în 1890 Biserica Mormonă a interzis căsătoriile poligame, deşi, pe ascuns, mai mult de 40.000 de americani sunt şi azi adepţii unei astfel de orânduiri matrimoniale.

Serialul nu bate multă moneda pe stilul de viaţă mormon, familia în cauză fiind descrisă drept una modernă, perfect integrată în peisajul american din zilele noastre, pe care numai o lege ingrată o opreşte în a se exprima liber şi-a iubi la fel de neîngrădit. Însă, cel puţin până la episodul la care am ajuns, sunt prezentate situaţii de zi cu zi şi de noapte cu noapte a căror derulare o privesc cu gura căscată, încercând să le înţeleg şi să le admit, dar nereuşind, în straturi profunde ale eului meu, nici una, nici alta.

Bărbatul doarme în fiecare noapte cu câte o altă nevastă, conform unui orar bine stabilit de First Wife. Când vine de la serviciu le sărută însă pe toate trei, drăgăstos, iar cea sărutată este privită cu zâmbet larg, îngăduitor, de celelalte două care-şi aşteaptă rândul la îmbrăţişări. Copiii, indiferent de cine i-a născut, sunt crescuţi de toate cele trei mame, hrăniţi, îmbrăcaţi şi iubiţi în grup, fără discriminări.

Într-un asemenea tip de familie, cea mai îndrăzneaţă fantezie feminină e să-ţi vrei bărbatul numai pentru tine, să fentezi programul de acuplări nocturne, să-ţi seduci soţul şi să-l faci să-şi “înşele” cu tine celelalte soţii, atrăgându-l în patul şi-n casa ta la ore şi în zile nepotrivite. Căci, am uitat să menţionez, fiecare soţie are casa ei, dar casele sunt zid lângă zid şi toţi membrii familiei trec dintr-una într-alta nestingheriţi.

Născută într-o societate monogamă, mi-e greu să-nţeleg modul lor de viaţă, am fost crescută într-o cultură în care şi dacă-ţi vezi consortul vorbind la telefon, pe ascuns, cu alt exemplar feminin, e motiv de depresie sau de divorţ. Şi totuşi, monogamia noastră declarată şi temeinic legiferată nu ne scuteşte nicicum de blestemul infidelităţii, al trădării, al vieţii duble pe care o duc foarte mulţi bărbaţi. Iar iluzia iubirii unice şi eterne, însămânţată de timpuriu în aspiraţiile noastre romantice, ne lasă pradă celor mai crunte deziluzii, atunci când descoperim că bărbaţii noştri monogami nu reuşesc, şi deseori nici nu vor, să ne iubească numai şi numai pe noi. Şi nici noi, sincere să fim, nu ne mulţumim, pe termen lung şi foarte lung, cu acelaşi bărbat.

Oripilându-mă, în forul meu interior, de scena duioasă în care, la masa de seară, bărbatul şi cele trei soţii ale sale se ţin de mână şi spun rugăciunea, nu mă pot abţine să mă întreb dacă poligamia nu e totuşi o formă de convieţuire maritală mai onestă. Dacă nu-i mai cinstit să ştii adevărul – că nu eşti singura lui dragoste – şi să te împaci cu asta, decât să eşuezi în ghearele unei nefericiri adânci, de nevastă înşelată sau de amantă dusă cu vorba.

În câteva culturi ale lumii, răspunsul la aceste întrebări este încă unul afirmativ, chiar dacă şoptit, ca să nu fie auzit de urechea ascuţită a legii. Mie una, oricât de open-minded m-aş crede, numai gândul că iubirea mea se lăfăie în braţe străine îmi umple inima de spini. Cum o fi mai bine, câte ingrediente are, de fapt, reţeta fericirii în dragoste? Două sau poate mai multe? Sper să aflu răspunsul, şi să vi-l comunic şi vouă, după ce termin de vizionat toate sezoanele din Big Love.

14 comentarii:

Ramona spunea...

Pe mine nu ma atrage serialul asta, dar de curiozitate cred ca o sa trag un ochi... nu suport ideea de a imparti un barbat, consider ca e sub demnitatea unei femei.
Si nici nu cred ca ar trebui sa ma iau la intrecere cu cineva pentru un barbat, as putea doar sa joc toate cartile posibile...

Alina Grozea spunea...

Ramona, merita sa-i dai o sansa, pentru ca e foarte bine facut, bine jucat, si pana la urma te prinde tocmai datorita subiectului inedit. E incitant sa incerci sa depasesti barierele culturale, macar ca observator...

vara spunea...

Din pacate, nu aprob o asemenea viata de familie cum, nu aprob, un barbat care inseala. Prefer o despartire onesta, dureroasa si foarte trista, unei vieti aflata in minciuna si promiscuitate. Caci pana la urma asa vad eu lucrurile. Am auzit de acesti mormoni, ii dezavuez, desi am convingerea ca barbatilor le vine foarte greu sa fie monogami, spre deosebire de noi femeile carora nu ne este deloc imposibil acest lucru. Sigur ca exceptii exista si de o parte si de alta. Serialul o fi bine realizat, dar tema nu ma intereseaza. Ca atare, mi-a placut cum ai scris, Alina, nu-mi place serialul :P.

Alina Grozea spunea...

Vara, se pare ca iubirea asta e mult prea mare pentru tine! :)
Si eu dezaprob acest mod de viata - de fapt, nu am mecanismele necesare pentru a-l intelege, nu mi-au fost inoculate - dar ma uit la film ca la o poveste oarecare. Si drept sa spun, m-am cam saturat de povestile clasice, cred ca aveam nevoie de "altceva", macar dpdv cinematografic... :)

vara spunea...

Alina, sa stii ca te-am inteles perfect :)
Zici ca e cam mare iubirea mea? S-ar putea sa ai dreptate. Voi vedea la...vara :))

Lotusul spunea...

Alina, of, ce bine ca te-am gasit.
Datorita Cristinei C.
Absolut fara nici o intrebare, ma bucur ca esti :)

Alina Grozea spunea...

Lotusule, bine ai venit! Absolut fara niciun raspuns, iti multumesc si tie ca esti, felul tau tonic si pozitiv de a fi imi face tare bine...

Marilena spunea...

Bine te-am regasit, Alina!
Intamplarea face sa fi rasfoit blogul acesta zilele trecute (cineva a postat link-ul la un comentariu,pe celalalt blog). Senzatia a fost ca vizitez o casa pustie, dar nu pustiita, ca si cum ai fi plecat intr-o vacanta si mi-ai fi lasat cheile, sa ud florile si sa hranesc pisica :) (e "jobul" meu de vara, cand imi sunt vecinii plecati in concediu).
Ei, si te-ai intors acum, poate un pic obosita, sfarsita de drumul lung, care a si ocolit putin... Sunt sigura ca dupa ce ai sa-ti tragi sufletul si ai sa-ti faci si bilantul calatoriei, vei gasi sensul a ce s-a intamplat si directia drumului, care bineinteles ca nu se va termina aici.
N-am apucat sa te cunosc atat de bine cum as fi vrut, nici sa te intalnesc (inca), imi pare rau de despartirea voastra, asa cum orice relatie de dragoste, a mea sau a altora din preajma, sfarsita abrupt si fara avertisment ma doare si imi lasa un gust amar.
Dar am sa vin si aici, sa fiu cu tine, fiindca stiu sa tac si sa ascult si sa las, macar, impresia ca inteleg... :)

Alina Grozea spunea...

Marilena, multumesc...
Eu te-am admirat intotdeauna si ma bucur ca nu te-am pierdut, desi am pierdut atatea lucruri in ultima vreme, incat m-am obisnuit sa-mi scape totul printre degete, sunt maestra castelelor de nisip.
Si mie imi pare rau ca n-am apucat sa ne cunoastem, dar cine stie, poate nu e totul pierdut in privinta asta. :)
Si asa este, marile iubiri se sfarsesc abrupt, dureros, lasa rani pe care numai timpul, in imensa lui rabdare, poate sa le vindece. Iar timpul meu abia m-a aflat...

Unknown spunea...

Alina,
Ultima recomandare făcută de tine a meritat: In Treatment. Merg şi acum pe Too Big Love, sper să merite... cum ai zis tu... măcar dpdv cinematografic.
Nu prea înţeleg cum după
" Şi nici noi, sincere să fim, nu ne mulţumim, pe termen lung şi foarte lung, cu acelaşi bărbat."
apare
" nu mă pot abţine să mă întreb dacă poligamia nu e totuşi o formă de convieţuire maritală mai onestă. Dacă nu-i mai cinstit să ştii adevărul – că nu eşti singura lui dragoste – şi să te împaci cu asta, decât să eşuezi în ghearele unei nefericiri adânci, de nevastă înşelată sau de amantă dusă cu vorba."
Cred că ai răspuns deja... e o chestie de a simţi combinată cu cultura, etica, epoca şi locul în care ai crescut şi trăieşti...
În plus, se tot bate monedă în ultima vreme pe "reîntoarcerea la natură"... Să fie oare şi asta o cauză, că în natură nu există morală şî monogamia este excepţia şi nu regula?
Bună întrebarea, nu? :-)

Alina Grozea spunea...

Leo, serialul se numeste Big Love, titlul meu s-a vrut un fel de joc de cuvinte... :)
Si e foarte buna intrebarea ta cu intoarcerea la natura. Eu cred ca, de fapt, nu ne-am indepartat foarte tare niciodata de ea, doar ne straduim din rasputeri sa credem si sa aratm asta, din respect pentru farama de dumnezeire din noi...

Lotusul spunea...

Leo, morala e un apanaj al bipezilor :)
Insa bunul simt exista in natura.
Diferenta dintre noi si animale este ca ultimele se imperecheaza in vederea perpetuarii speciei, lucru des intalnit si la homo sapiens care insa o face din motive de reglare hormonala. Am intalnit insa si oameni fericiti care au descoperit ca intimitatea creata si construita in doi, in numele iubirii, nu lasa loc de al treilea, al patrulea, etc.
Apropo de monogamie, chiar vroiam sa scriu odata pe blog dar nu mi s-a legat poveste, despre calutii de mare. Sunt printre cuplurile cele mai loiale :)
Personal, zic pas poligamiei. Produce confuzie, plus ca mi se pare mai cinstit sa o iei asa in tihna si pe rand :)

Anonim spunea...

Alina ma uit acum la The Mentalist l-am cam disperat pe prietenul meu caci la fiecare episod trebuie sa zic ceva despre asprctul fizic si inteligenta personajului principal :P. Ca sa te citez dintr-o conversatie anterioara"cum rezolva el manca-l-ar mama cazurile", pot sa spun ca am adaugat inca un serial super in programul meu de soap-addict:D. Alina te pup mult daca imi permiti

Alina Grozea spunea...

Andreea, mor dupa Mentalist! :)
Si dupa serial, si dupa protagonist! Si or sa mai urmeze recenzii de seriale (si filme) la mine pe blog, caci ma indeletnicesc intens cu vizionarea lor. :)