marți, 26 mai 2009

Camino - o călătorie care schimbă vieţi

Tocmai m-am întors de la un eveniment pe care-l aştept de ceva timp, pentru care am rezervat, de câteva luni, nerăbdare şi emoţii. Este vorba de o lansare de carte, o carte pe care o cunosc de când era "în faşă", de care am decis să mă îngrijesc, cu un oarecare scepticism, la început, dar care m-a cucerit chiar de la primele pagini. Cartea este jurnalul de călătorie al Veronicăi Drăgoi, este povestea unui traseu celebru, Camino, un pelerinaj spaniol ce-a însemnat parcurgerea, la pas, a 800 de kilometri, cu toată aventura fizică şi emoţională pe care o presupune acest curajos demers.
Veronica Drăgoi debutează literar cu un roman despre curaj, răbdare şi pe alocuri iubire, şi o face pătimaş şi convingător, cu un tonus narativ cum rar mi-a fost dat să întâlnesc. Romanele celebre sunt de obicei triste, sunt apăsătoare, te copleşesc şi te răvăşesc emoţional într-un mod care-ţi diminuează energiile afective. După marile cărţi despre dragoste, război sau drame sufleteşti îţi trebuie timp să te reculegi, să te refaci mental, să-ţi încarci bateriile spirituale, să fii părtaş la o capodoperă te înnobilează cu preţul unui moral prea afectat, deseori, de profunzimea tăioasă a mesajului, deşi calitatea scriiturii e desăvârşită.
Cartea Verei e o carte bună fără a te biciui cu înţelesuri scrijelitoare. Mesajul e simplu, e tonic, e solar, tristeţea e strivită sub entuziasmul aventurii, sub o voioasă determinare de a merge înainte, pe drumul ales, cu orice preţ.
Dacă cititorul e un optimist înnăscut, romanul se va plia firesc pe conturul de invidiat al unui caracter uman vesel şi răzbătător. Dacă cine parcurge povestea Verei are o latură cinică şi-un zâmbet amar, ca subsemnata, va fi cu atât mai fascinat să descopere câtă bucurie, cât umor, cât optimism oferă această carte, fără a face deloc rabat la profunzime, sensibilitate şi stil literar valoros. Veronica Drăgoi e migăloasă în descrierea fiecărui pas şi fiecărei trăiri, fără a fi o clipă plictisitoare. Citind-o îţi doreşti şi tu să fii acolo, pe Camino, experienţele ei te inspiră şi te stârnesc, tenacitatea cu care ea-şi depăşeşte temerile îţi dă curaj, bucuria ei e molipsitoare.
A fost o plăcere să-i corectez manuscrisul, şi mărturisesc că am lăcomia de a mă mai hrăni, încă o dată, din seva energizantă a cărţii, de data asta ca simplă cititoare.
Nu am pretenţia că pot afirma, tranşant, dacă o carte e bună sau proastă. Dar pot spune cu mâna pe suflet când o carte îmi place, când îmi aduce bucurie, când îmi antrenează mintea şi, mai ales, când îmi mângâie inima. Iar Camino este o astfel de carte. V-o recomand.

10 comentarii:

Anne spunea...

O adaug la lista cărţilor propuse spre lectură. Din păcate am atâta literatură de specialitate în aşteptare.....încât nu ştiu când se va întâmpla să ajung la lectura de vacanţă. Cu siguranţă într-o vacanţă!! :)
Mulţumesc!

florentinamurgoci spunea...

Cu acest comentariu despre aceasta carte marturisesc ca mi-ai starnit curiozitatea.Scriitoarea mi-e necunoscuta,spre rusinea mea nu am auzit de ea,dar modul in care scrie,descrie, ma face nerabdatoare sa-mi procur cartea.Sunt convinsa ca o sa-mi placa.Multumesc pt recomandare!

Amalia spunea...

Am venit pe blogul tau pentru ca mi-e dor de tine. M-ai facut curioasa si in legatura cu "Camino". Si felicitari pentru legatura ta tot mai stransa, tot mai speciala cu cartile.

alinaapostol spunea...

Bine te-am gasit! Mai am putin si termin cartea, este exact cum ai spus! Imi pastreaza curiozitatea vie, in orele cat sunt la munca si de abia astept seara sa vin sa citesc din ea. E o combinatie ciudata de simplitate, stil senin, deloc apasator. Este motivanta si trimite la reflectie. O carte de pastrat in biblioteca si de recitit.
Multumesc ca mi-ai adus-o in cale!

Anonim spunea...

O carte foarte interesanta, care merita citita .Inca de la primele pagini m-a captivat si sincer nu am putut s-o las din mana .Citind ''Camino'' am devenit interesata de acest drum si sper ca in viitorul apropiat sa-l pot urma si eu. Ce zici Alina, il parcurgem impreuna?

Mona Kh

Vincent spunea...

La multi ani !

Anda spunea...

La Multi Ani!, draga mea geamana de mijloc de zodie, din partea unei alte gemene. Sa fii sanatoasa, inspirata, iubita, iar destinul sa iti rezerve doar surprize croite pe masura sufletului tau minunat!

florentinamurgoci spunea...

La multi ani!Toate dorintele sa ti se indeplineasca,fii fericita suflet drag!

alinaapostol spunea...

La multi ani! Iti doresc ce imi doresc si mie, draga mea - cat mai multa intelepciune, dobandita fara prea multe greutati de viata!

Alina Grozea spunea...

Va multumesc mult de tot tuturor, sunt emotionata si fericita! Anda, la multi ani si tie, geamana de-a mea, doamna Murgoci, va sarut cu drag, Alina cea draguta si sensibila, te imbratisez, Valin, mii de multumiri!
Si va rog pe toti, drept cadou, sa cititi cartea Verei, sa nu se supere ca am monopolizat spatiul de comentarii cu urari pentru mine! :)