sâmbătă, 5 martie 2011

Născută pe 2 iunie


Am admirat-o întotdeauna pe Teo, am fost telespectatoare fidelă a tuturor emisiunilor cărora le-a fost vedetă, iar de când am aflat că ne-am născut în aceeaşi zi, deşi la diferenţă de câţiva ani, am început s-o urmăresc cu ochi şi mai iscoditori, încercând să aflu în ce măsură semănăm la fire şi la felul de-a interacţiona cu lumea, cât de surori ar putea fi destinele noastre atât de diferite, în aparenţă, dar care împart aceeaşi zi aniversară. Iar acum, de când e grav bolnavă şi toţi vorbesc, mai mult sau mai puţin prietenos, pe seama ei, realizez cât de mult şi de trist m-am regăsit, de-a lungul timpului, în suişurile, dar mai ales în coborâşurile vieţii unui om pentru care nimic bun nu pare să fi venit de-a gata.

M-am identificat mereu - păstrând proporţiile valorii şi ale notorietăţii, bineînţeles – cu parcursul ei profesional ezitant, cu ascensiunile ei năvalnice şi căderile dureroase, soldate cu oprobriu, compătimiri, sprâncene sceptic ridicate, şi, în cele din urmă, cu uitare, deşi a sfinţit fiecare loc în care a muncit, a salvat peste tot ratinguri în cădere liberă, i-a îmbogăţit pe toţi patronii de televiziuni cu publicitatea căpătată de pe urma celebrităţii ei, a trudit ca o nebună să se ridice deasupra pipiţelor cu doi neuroni, ce câştigau mult mai facil joburi, faimă şi bani în televiziuni.

Am empatizat mereu cu felul ei aparent schimbător de a fi, cu umorul ei fin, cu tristeţea ei adâncă, mascată destul de prost printr-o autoironie scrijelitoare, cu neputinţa ei de a-şi găsi liniştea şi de a prinde cheag într-un serviciu, într-o iubire, într-o dulce şi ferice rutină. Tot la fel de abitir m-am recunoscut şi în aspectele mai puţin nobile ale personalităţii ei, în felul uneori răutăcios de a reacţiona, în capacitatea de a face compromisuri şi rabat de la propriul sistem de valori, pentru a fi acceptată mai uşor sau remunerată mai generos.

Însă dacă e să mă gândesc cu mintea de azi, nu cu cea cu care îi judecam şi-mi judecam odinioară slăbiciunile, la câtă făţărnicie şi falsă moralitate am întâlnit în mass media, să-ţi păstrezi verticalitatea e dificil şi e relativ, adică poţi avea marea surpriză să descoperi că Adi Minune e mai cinstit şi mai onest şi poţi pune mai multă bază pe discursul lui stângaci, agramat, decât pe cel al vreunui intelectual versat, care dă bine ca model cultural, dar minte de îngheaţă apele – în cuvinte excelent alese, desigur.

Drept să spun, Teo mi s-a părut întotdeauna un om profund lipsit de noroc, ca şi mine. Un nenoroc tradus nu neapărat prin lipsuri, eşecuri sau mari drame, ci prin felul greoi şi instabil în care am obţinut, fiecare pe felia ei de destin, cele câteva lucruri bune care s-au perindat prin viaţa noastră: prieteni devotaţi, salarii uneori dolofane, obiecte visate, concedii aşteptate. Nimic n-a venit firesc în viaţă, pentru mine, şi cred că nici pentru ea, nimic n-a curs lin, nimic n-a durat o cât de mică veşnicie, şi pentru tot ce am obţinut doar ca să ne scape ulterior printre degete parcă a trebuit să depunem mult mai mult efort decât au depus alţii, să vărsăm mai multe lacrimi, să ne luăm mai multe ţepe, să facem mai aprige demonstraţii ale competenţelor noastre. Teo pare că a eşuat, în comparaţie cu Esca, de exemplu, şi cu viaţa perfectă a acesteia – zâmbet perfect, bărbat perfect, copii perfecţi, carieră perfectă, salariu perfect - deşi ca IQ, talent, valoare jurnalistică şi farmec personal Teo mi se pare cu 10 clase peste eterna vedetă a ştirilor de la Pro TV.

Păstrând, repet, proporţiile, nu pot să nu mă gândesc la mine, cum m-am simţit mereu un outsider, în toate lumile în care am încercat să-mi găsesc un loc călduţ, numai al meu – prea romantică şi contemplativă pentru pragmatismul celor cu care interacţionam cât am lucrat ca ingineră şi niciodată suficient de şlefuită, de cultă, de corectă gramatical, de sofisticată intelectual pentru fiţele din lumea presei, deşi mă luptam ca o nebună să-mi dovedesc talentul, să scriu mai frumos şi mai româneşte decât mulţi dintre jurnaliştii cu patalama, să-mi depăşesc umilele-mi limite de absolventă a unei şcoli tehnice, să învăţ şi să fac de toate (inclusiv să spăl pe jos), ca să mă simt egală unora de la care, etic şi moral vorbind, n-am avut mai nimic de învăţat.

Revenind la Teo, i-am urmărit de-a lungul anilor şi viaţa personală, încercând să detectez în ce măsură avem destine surori, însă m-am lovit mereu - ca simplu telespectator, căci, altfel, n-am cunoscut-o personal – de o discreţie pahidermică. Ştiu că a fost măritată demult, când abia ieşise din adolescenţă, ştiu că nu s-a mai măritat niciodată, iar cât timp faima ei atinsese cote maxime, lumea vorbea de un singur iubit, ferit cu incăpăţânare de ochii presei, un bărbat pentru care a slăbit multele şi celebrele zeci de kilograme şi alături de care o creşte pe Maia, fetiţa ei înfiată.

Eu, la rându-mi, mă pot lăuda cu lungi perioade de singurătate, cu lupte aprige împotriva complexelor care mă măcinau, cu faptul că nu m-am priceput să înşir relaţii, să clădesc căsnicii, să fac copii, iar până la venerabila vârstă de 37 de ani, am bifat doar 5 parteneri de aşternut – o cifră incredibil de mică, credeţi-mă, pe care a trebuit s-o recunosc mereu cu sfială, ca pe un fel de virginitate târzie, ca pe o boală ruşinoasă, cât timp m-am învârtit prin lumea artiştilor care schimbă “marile iubiri” ca pe ciorapi, prin ţara romanticelor rele de muscă.

Mai multe n-au răzbătut către public, despre Teo, nici nu ştiu câte informaţii sunt, în cele mai fine detalii, adevărate, însă per total am putut contura, cu ochii minţii, un om în a cărui conduită sufletească m-am regăsit - un fel de-a fi în mare măsură introvertit , în ciuda exuberanţei afişate, un spirit atât de nelalocul lui în universul media, unde toţi îşi pun poalele-n cap şi ne pun constant la curent cu plăcerile, cu iubirile, cu divorţurile, cu fericirile şi mai ales cu nefericirile lor.

În afară de Teo (şi de Mugur Mihăescu, de la Vacanţa Mare – un alt destin cam zbuciumat) mai ştiu un singur Geamăn născut tot pe 2 iunie, ca şi mine. Nu este celebră, îmi este prietenă bună, şi despre ea pot afirma cu siguranţă că n-a avut o viaţă uşoară, că şi-a pierdut ambii părinţi, că s-a zbătut mereu să-şi depăşească condiţia, că a luptat din răsputeri cu destinul pentru tot ceea ce s-a întâmplat s-o fericească vreodată. În plus, de aproape 10 ani de când o cunosc, se chinuie să-şi păstreze dreptul de a munci aici şi să capete cetăţenie română – căci e ucraineancă, la origini. Iar ţara asta de rahat i-a pus numai beţe în roate, a plimbat-o pe drumuri lungi după tot felul de aprobări şi de hârtii, şi tot fără niciun rezultat, deşi statul român condus de retardaţi ar fi trebuit să fie mândru că o fată frumoasă şi deşteaptă precum prietena mea a ales să trăiască, definitiv, în România.

Totuşi, după ani de lacrimi şi compromisuri, după zeci de întâlniri în care ne-am confesat una alteia şi ne-am comparat vieţile, încercând să găsim răspunsuri întrebărilor noastre comune, am veşti minunate din partea ei: a scos o nouă carte de poveşti pentru copii (ea e o foarte talentată scriitoare de limbă ucraineană), iar la vară se mărită, şi-a găsit, în sfârşit, liniştea şi dragostea. Aceste frumoase răsturnări de destin îmi dau şi mie, sora ei de zi de naştere, speranţa că totul se poate schimba în bine, că blestemul zilei de 2 iunie nu există, de fapt, că avem şi noi rezervat, pe undeva, printr-un colţ de horoscop, dreptul nostru la fericire.

15 comentarii:

Lotusul spunea...

Alina, nu stiu cat tine de zodie sau de altceva ce eu, n-am reusit inca a deslusi.
Ce mi-e sigur este ca sunt oarecum inadaptata acestei lumi, ca mi-e bine intr-o anumita solitudine stiindu-i pe cei dragi mie alaturi. Nu-mi place aglomeratia, nu-mi plac reflectoarele asupra mea, am nevoie de o anumita discretie.
Am lumea mea.
Nu-mi plac in mod deosebit oamenii mari, probabil de aceea comunic foarte bine cu copii.
Sunt sensibila pana la extrem la reactiile celor din jur, asta chiar daca nu spun nimic.
Dar ma bucur despre mine ca am reusit sa-mi pastrez o anumita inocenta si chiar cred in verbul " a crede".
Mi-e bine cand in toate mizeriile intalnesc oameni ce au ramas frumosi.
Ma bucura lucrurile simple si pot pierde cu zambetul pe buze; asta deorece cu adevarat imi pasa de foarte putine; cel mai greu e cand pierd oameni, dar na, merg inainte si-mi zic ca asta este; evident incerc sa-mi invat lectia.
Eu am ajuns la venerabila varsta de 35 de ani, iar fericitii sunt in numar de 3 :)
Deci, cinci e cinci, nu e ca trei :)
Despre Gemeni numai de bine, sora mea e Geamana si ne intelegem ok. Unul din cei fericiti trei a fost Gemeni si noa, cred ca e cam greu sa te desparti de un Geaman :P
Sunt foarte insitenti si inteleg greu ca punctul e punct.
Nu stiu daca asta e universal valabil pentru toti Gemenii :)

Alina Grozea spunea...

Lotusule, 2 dintre fericitii mei 5 sunt in zodia Gemenilor, si cu ei m-am inteles cel mai bine! Inclusiv la partea aia foarte fericita! :)

tania spunea...

alina, mi-a placut asta cu cei cinci parteneri. :) treaba este, se spune, vai, atat de penibila, pentru barbatii care cauta in viitoarele partenere, acea experienta sexuala matura care, zice-se, se masoara fix in functie de traficul din asternut. barbatii gemeni? am un coleg care-mi tot povesteste ca are mania indragostelii. :) de scurta durata. :)

vara spunea...

Alina, cred despre gemeni, in general, ca au inteligenta nativa peste medie, ca sunt ambitiosi. Deci, numai bine despre ei ;)
Teo, este in continuare una din prezentele media care mi-a fost draga si careia ii doresc, din suflet, sanatate, lucru de care are cel mai mult nevoie acum.
Am cunoscut putini gemeni dar deosebiti, imi saunt dragi si ma onoreaza cunostinta cu ei.
Alina, si eu sunt inginer de profesie. O fi ceva cu profilul nostru sufletesc, cred, de ne aplecam astfel spre cuvinte, dorind sa le asternem undeva.
Personal,cred ca este de bine sa fii nascut pe 2 iunie :)

Marilena spunea...

Alina, scri atit de frumos!
Te citesc de foarte mult timp.Sa nu te descurajezi niciodata, ce-i al tau e pus de-o parte.Cineva imi zicea ca cele mai frumoase perioade in viata sint cele in care cautam, si sa nu tinjim sa atingem acea stare in care toate lucrurile sint asezate...Suisurile si coborisurile ne ajuta de fapt sa ne cunoastem pe noi si sa intelegem ce este valoros si ce nu.

Alina Grozea spunea...

tania, asa e Gemenii sunt foarte iubareti! :) Barbatii, adica! Femeile sunt mai degraba cum scrie Lotusul, scapi greu de ele. Stiu, pentru ca asa sunt si eu, ma leg greu de cineva si-mi trece tot greu.

Alina Grozea spunea...

vara, nu m-ai nimerit nici cu inteligenta peste medie, nici cu ambitia! As vrea eu! :)
Cat despre ingineri, poti sa-ti spun foarte sigur ca-n lumea jurnalistilor sunt luati in zeflemea. Poti sa fii tuta tutelor, daca ai terminat Filologia, da, domne, alta viata!

Alina Grozea spunea...

Marilena, incerc sa nu ma descurajez, multumesc mult!Insa drept sa spun, m-am cam saturat de suisuri si coborasuri, de lectii de viata, ca mi-e ca n-o sa mai am cand sa le aplic! :)
Tanjesc dupa liniste si siguranta, asta e adevarul...

dana spunea...

Alina draga, "e usor a scrie versuri cind nimic nu ai a spune".
Si tu ai ceva de spus. Crede-ma.
Cunosc filologi care citeaza din lectura obligatorie-aceea de la facultate-si atit.


Cu drag
Dana

Lotusul spunea...

Alina,

cum spuneam sora mea e o geamana veritabila, iar in relatii e intr-un anume mare fel :)
La modul haios, ea spune ceva de genul : pur si simplu nu ma prind cand imi dau un tip papucii ! :) Asta ca sa nu mai vorbim de ce-i la gura ei cand e vorba de un fost :)
...
Nu stiu ce sa mai cred despre influenta zodiei...
Mama mea este un rac si conform horoscopului ar trebui sa fie o fiinta sensibila, delicata, etc. Nu ca n-ar fi si asa, dar cel mai adesea seamana cu un colonel ce continua si la pensie sa dea ordine si sa aseze lucrurile conform vointei proprii si fereasca sa te pui contra dorintei colonelului :). Probabil ca e un rac atipic :)

Alina Grozea spunea...

dana, nu stiam eu de ce scriu poezii proaste! :)
Multumesc mult ca ai venit la mine!

Alina Grozea spunea...

Lotusule, apropo de mama ta: Ha! Ha! Ha! Nu e atipic! :)))

tania spunea...

Alina, eu sunt filolog si jurnalist de vreo 15 ani. Ei, desi nu vreau sa fiu lipsita de modestie, stiu foarte bine ca detin si indeplinesc foarte bine atributele unei astfel de meserii. in special, pentru ca o practic din pasiune. pot recunoaste insa, oricand, ca modelul meu din presa, mentorul- daca vrei- a fost un jurnalist inginer, aflat si acum in lumea presei si catalogat drept unul foarte bun la nivel national. stiu lumea media impartita intre ingineri si filologi. parca is o copie a taberelor procurori versus politisti si invers. este demn de recunoscut insa ca fiecare dintre cele doua grupari jurnalistice au, in parte, talentele si chemarile lor spre presa. eu am avut norocul sa lucrez cu jurnalisti-ingineri extraordinar de bine. dar si stresul de a fi gelozita de o inginera-jurnalist, care, si acum cred, o fi avut din nastere ura aceea organica fata de filologi. so, ......

Alina Grozea spunea...

Tania, eu nu am intalnit niciodata ingineri care sa declare ca nu suporta filologii, insa filologi care sa strambe din nas la ingineri da. Oi fi fost eu mai ghinionista. :)
Din pacate, asa cum meseria de inginer e pangarita de cei care intra la facultate cu 5 si termina tot cu 5, tot asa cea de jurnalist e trasa in jos de tot felul de duduite care termina particulare si scriu cu dezacorduri. Daca citesti un tabloid, intelegi ce vreau sa spun! :) Altfel, se-mpauneaza ca sunt jurnaliste!
Eu, in general, eu nu am nimic cu nicio categorie sociala sau profesionala. Am insa multe de impartit cu oamenii ingusti, obtuzi, rigizi, trufasi, prosti de bubuie oricate si orice scoli ar fi absolvit.

tania spunea...

alina, sa stii ca eu tocmai ca nu impart nimic Cu oamenii enumerati de tine, intrucat (pfu!), chiar m-a ajutat Dumnezeu sa nu mai stau la aceeasi masa cu ei. :) :)
sa stii insa ca exista oameni rigizi care au atuurile lor, iar eu am avut ocazia placuta sa stiu asha personaje, carora aveam sa le recunosc ulterior foarte multe calitati, in spatele rigiditatii asteia, care trece de cele mai multe ori drept mare defect.