luni, 2 martie 2009

Nimic despre iubire

Nu ştiu dacă mi-am găsit perioada cea mai potrivită din an pentru a scrie astfel despre ea, adică despre iubire. Paradoxal, deşi tânjesc după calmul inimii şi împlinirea sufletului meu într-un etern şi miraculos amor, am ajuns la un fel de saturaţie când vine vorba de idealizarea conceptului sau, dimpotrivă, de bagatelizarea lui. Vorba lui Mircea Badea, “nu mai pot cu iubirea”. Unde mă întorc, iubire şi iar iubire. Toţi o cântă, o slăvesc, o caută acolo nu e şi, cel mai trist, nici nu va fi.
Câte cruci să mai poarte acest sentiment straniu, extrem de fragil? Câte aşteptări debile să mai împlinească, câte eternităţi să mai umple, câte utopii să mai alimenteze? Cât să mai rabde, nobila şi firava iubire, să o mai împopoţonăm, de Valentine’s, cu adorabile inimioare chicioase, câte mărtişoare de tinichea să-i mai atârnăm în piept, cât busuioc uscat să-i mai vârâm sub pernă, câţi trandafiri ofiliţi să-i mai lăsam pe preş, la uşă, pentru că treburi mai importante ne smulg, mai mereu, din cea mai frumoasă şi tandră aşteptare...? Cât să-i mai promitem, orbeşte, şi să nu ne ţinem de cuvânt? Câte rime împleticite, câte sonerii haioase-hidoase, de telefon mobil, să-i mai dedicăm?
Astăzi, în autobuz, doi puştani -un el şi o ea-, proaspăt posesori de buletin, se ţoncăneau lângă mine în timp ce conversau banal, agramat. Schimbul de salivă, plescăit, dintre ei, mi-a creat un sentiment nedefinit, de silă amestecată cu ciudă. De parcă aş fi văzut un câine răpciugos jucându-se prin băltoace cu o mingiuţă de aur pe care eu, dacă aş fi avut-o, aş fi preţuit-o altfel, aş fi ştiut să n-o murdăresc. Aş fi meritat-o.
Dar am ajuns să am alergii virulente – am mai scris asta – şi la superbele, seraficele filme de dragoste. Romantismul leşios a ajuns să-mi lase gust amar, cleios, de înjurătură. Găsesc expunerea marilor defecte ale naturii umane – aplecarea spre violenţă, minciuna, infidelitatea, erotismul grotesc şi confuz – mai credibilă decât spuma zaharisită a unui “I love you” urmat de un “forever” facil de plantat într-un film, dar indecent de limitat în timp, în lumea reală, câteodată cu durata de viaţă a declaraţiei în sine, vulgar de inconsistent. Cad pradă şi eu, cu o slăbiciune demnă de idealuri mai măreţe, ispitei că aş putea iubi o viaţă pe cineva (nu ştiu pe cine, întotdeauna obiectul dragostelor longevive până la extrem e proiectat undeva în viitor, cumva mai presus de umanul ordinar, un specimen al realităţii imediate nici n-ar fi demn de o atât de fără cusur şi fără de sfârşit povară sentimentală) şi că, şi mai ilar, cineva-ul ăsta m-ar putea iubi, întreaga şi automat zbuciumata lui existenţă, numai pe mine. Conceptul e, pe cât de atractiv şi legitim (să accepţi că te mulţumeşti cu mai puţin e de un absurd axiomatic), pe atât de periculos.
Mă sfâşie şi mă îngrozeşte faptul că orice tip de abordare a subiectului “iubire” – din perspectiva erotică, bineînţeles – îmi alimentează suferinţele cu o abilitate aproape artizanală, şi absolut niciun fel de trăire, de la detaşarea ipocrită, până la implicarea nebunească, la limita absurdului, nu e în stare să-mi garanteze măcar un strop labil de fericire. Iar neabordarea lui mă dezumanizează, îmi neagă fiinţa, îmi strică rostul de timidă aspirantă la un strop de divinitate. Sunt omul extremelor, nu mă pot bălăci în ape călduţe - deşi aş vrea, aş vrea! – mă zbat a neputinţă între patima tembelă şi un soi de indiferenţă malignă, răutăcioasă. Ce-i în mijloc mi-e străin şi-mi face silă, deşi cantonarea în extreme e întotdeauna o inutilă şi stupidă pierdere de energie.
Şi cum spuneam... am obosit să vorbesc despre iubire. Am obosit s-o privesc, s-o judec, s-o alung, s-o invidiez, să plâng în faţa vitrinei ei cu minuni, să-i scormonesc prin tomberoane. Vreau s-o trăiesc şi atât. Altfel, m-am săturat să-mi pierd timpul cu ea.

6 comentarii:

Amalia spunea...

Draga mea, cred ca mult din frumusetea incriminatei (iubiri) sta in ochii cui o simte. Am ajuns sa am impresia ca este foarte legata de imaginatie, de interpretari. Sigur ca e legata si de felul omului iubit, caci nu putem iubi asa, pe oricine, dar mult, foarte mult tine si de noi insine.

Americanii astia care pun totul sub lupa sau in eprubeta (si care ma enerveaza in aceste circumstante) au cercetat si pretind ca in creierul indragostitului se deruleaza niste miscari de trupe neuronale cam ca in creierul celor declarati oficial a suferi de boli psihice. Grozav de incurajator, nu?

Dar pe langa asta, ramane ceva, ramane fiorul care exista, cum sa nu. Poate toata chestia este sa se intalneasca cineva care poate provoca un anumit tip de fior cu altcineva care poate simti genul respectiv de fior. Cum se intalnesc ei, ei, asta-i intrebarea!!

Alina Grozea spunea...

Amalia, nu sunt suparata pe iubire, ma oftica numa surogatele ei. Si sunt posedata de acel orgoliu cretin asemanator cu al sarantocilor care se uita la ai bogati (cu o avere de aprox 50-60 mil de dolari-euro :) si spun: "Daca eram io in locul astuia..cate as fi facut! N-as fi uitat de unde am plecat (recte de la coada vacii)! N-as fi fost un zgarciob, as fi dat la saraci!"
E usor sa latri cand n-ai niciun os in gura. Iar eu n-am, pot sa latru cat ma tine. :(

Amalia spunea...

Draga Alina, uite m-am ridicat din pat dupa un creion sa subliniez un citat care mi-a oprit eugenia in gat: ma credeam autorul propriei mele existente, nici macar nu era a mea ci aceea dusa de toata lumea.

Poate cam asa e si cu iubirea. Dar ai zis bine ca trebuie traita. Cu bogatii, sincer simt o arsura in stomac, cum o fi sa ai acolo 50, hai 60 milioane de dolari, ca fetele m-au lamurit ca e vorba de curs valutar, de bursa etc. In capul meu se invart numai doua rotite: calatorii si calatorii. Un apartament dragut si curat, boarfe putine (bine, destule, dar nu prea multe) si parfumuri. In rest pe aici ti-e drumul!

Mi-am luat libertatea sa te adaug in lista mea de bloguri si nu te-am intrebat daca esti de acord. Intreb acum. Iti doresc o zi de joi su-per.

Amalia spunea...

Ai dreptate cu blogul, si eu sunt de parere ca nu conteaza atat cantitatea oamenilor atrasi cat calitatea. Asa de mult ma bucur sa descopar pe cineva care scrie frumos, care stie sa spuna lucruri, care vede. Multi doar alearga, alearga si cu asta au sfarsit misiunea vietii.

Anonim spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.
Alina Grozea spunea...

Scuze pentru comentariul sters, dar nu, dupa "stil" nu mi-am dat seama cine esti, si nu accept evaluari ale sanatatii mele mentale decat "in privat" sau sub semnatura (de specialitate, eventual)! :)